A Local Shop, for Local People - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Robbin De Jong - WaarBenJij.nu A Local Shop, for Local People - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Robbin De Jong - WaarBenJij.nu

A Local Shop, for Local People

Door: Robbin de Jong

Blijf op de hoogte en volg Robbin

01 December 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hier weer een verslag uit Auckland maar eerst wat er gebeurd in Wellington en het Zuider Eiland....

Zaterdagavond was het zover,de Four Nations final tussen Wereldkampioen Australie en Nieuw Zeeland. Ik was al vroeg bij het stadion om de sfeer te beleven en het was geweldig!. Het stadion zat verrassend genoeg vol met Kiwi fans en een handjevol Australie fans. Maar de wedstrijd was vrij gelijk op gaand maar Nieuw Zeeland stond verrassend 14-8 voor bij de rust.

De tweede helft kwam Australie gelijk uit de startblokken met een try en conversion,maar het mocht niet baten in het eind want Nieuw Zeeland won de Four Nations met 22-18 en kwamen goed weg want Australie scoorde bijna een try in de laatste seconden maar werd niet gegeven door een penalty van 1 van de Kangeroo's spelers.

Zondag heb ik niet veel gedaan in Wellington,vooral uitgerust van de rugby wedstrijd en mijn accomodatie geboekt in Picton.

Maandag was de dag van de overtocht naar het Zuider Eiland,dankzij mijn Intercity bus pas gratis overtocht op de Interislander ferry naar Picton.

Ik kwam in Picton om 6 uur avonds aan na een overtocht van 3 uur en 10 minuten,er aangekomen stond mijn hostel shuttle klaar. Ik werd welkom geheten door eigenaar/chauffeur Gary.

Picton is een klein dorp van ongeveer 3000 mensen en bekend vanwege het start punt van het zuider eiland en toegangsweg naar The Queen Charlotte Track,een hike van 70 kilometer in de Marlborough Sounds.

De eerste dag heb ik vooral rondgelopen in het dorpje en werd gelijk aangesproken door mensen ofdat ik wat zocht enz. small town Nieuw Zeeland is geweldig,iedereen is nieuwsgierig en behulpzaam.

De tweede dag ben ik met een Duitse,Zwiterse en een Ethiopische de Tirohanga track gedaan,een gemiddelde hike van 2 uur en we hadden geweldig uitzicht over Picton en de Marlborough Sounds.

Avonds kreeg ik een verrassing voor mijn kiezen,ik had een email ontvangen van de Nieuw Zeelandse immigratie dat mijn Visitor visa in 45 dagen zou verlopen maar ik had een geldig Working Holiday visa. Aangezien ik de Immigratie niet per telefoon kon ontvangen,heb ik een klacht email naar de Immigratie gestuurd met de naam van de case officer die mijn paspoort nummer probleem zou oplossen een maand geleden.

Ik zat al te bedenken aan een plan B maar het was niet nodig een dag later kwam een email van mijn case officer dat alles goed was maar ze waren vergeten mijn Working Holiday visa te activeren bij de grens (!).

De laatste dag heb ik de Snout track gedaan in Picton,weer een gemiddelde hike van 2 uur en had onderweg een leuk gesprek met een vanuit Duitsland geemigreerde Kiwi.

Daarna ben ik vertrokken naar Kaikoura,dit dorpje van 7000 mensen is bekend vanwege zijn ecologische leefomgeving en vanwege het walvis spotten. De drie dagen in Kaikoura heb ik gewandeld,zeehonden gezien en veel meer. Maar mijn walvis spotten Zaterdag ging niet door ivm zwaar weer maar ik kom er zeker nog terug om weer walvis te spotten.

Zondag kwam ik aan in Christchurch,de tweede stad van Nieuw Zeeland en de grootste op het Zuider Eiland. Christchurch is nog steeds bezig met herbouwen sinds de 2010 en 2011 aarbevingen en het centrum van Christchurch is voor 70/80% verwoest of gesloopt door explosie of machines. Toen ik Zondag rondliep in Christchurch leek het net een spookstad die net verwoest was door oorlog ofzo,heel intresant.

Ik bleef 6 dagen in Christchurch,maar het is verre van saai want de herbouw betekend veel nieuw mogelijkheden voor winkels,restaurants enz. Zo is er een winkelcentrum gebouwd met zeecontainers,pop up shops en restuarants en intresante bars zoals Astro Lounge en Smash Palace of Revival bar. Ik heb ook veel herdenkingsmonumenten bezocht en een Christchurch Rebuild bus toer gedaan.

Helaas voor mij na uitzendburo's,mensen in hostels gevraagd heb ik besloten niet te gaan werken in Christchurch voor meerdere redenen,en terug te vliegen naar Auckland om daar de zomer te blijven in een apartement en hier (mogelijk) werk te vinden.

Wist je dat?

de Marlborough regio in het Zuider Eiland 60% van alle wijn in Nieuw Zeeland produceerd.

Christchurch Nieuw Zeelands eerste stad was in 1856.

Four Nations finale 2014 highlights:

https://www.youtube.com/watch?v=y0Bax3T-jIo

  • 01 December 2014 - 17:19

    Jannie:

    Mooi verhaal weer robbin.gr

  • 02 December 2014 - 13:40

    Oma Van Breda:

    dat was weer een mooi verhaal ik blijf je volgen hier gaat alles goed blijft alle maal het zelfde koud niks aan ik wil wel ruilen wat het weer betreft maar de gezellige dagen komen er aan en de verjaardagen dus dat word weer smullen van dat lekkers pa heeft voor jou ook wat van mij een verrassingi ik eindig weer veel liefs van oma xxxxx

  • 03 December 2014 - 22:06

    Hetty:

    We blijven zo goed op de hoogte Robbin. Hopelijk vind je snel werk in Auckland. Hartelijke groeten, ook van Oma de Jong, die op visite is bij ons.

  • 07 December 2014 - 12:18

    Oma Van Breda:

    goed om te horen dat er weer een berichtje van jou was heb je ons zien staan bij de kerstboom daan heeft hem op gezet we hadden een gezellige morgen ik vond het leuk dat je bedankte voor detractasie je kan het best gebruiken nu je nog geen werk hebt maar je krijgt al gauw een eigen plekje he fijn voor je dinsdag ga ikweer naar de verjaardag van karin en dan is het zo weer kerst we zullen aan je denkenik ga eindigen veel liefs van oma tot gauw xxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robbin

Actief sinds 23 Maart 2009
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 34890

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 20 September 2015

Robbin goes Walkabout

08 Maart 2011 - 07 Maart 2012

Down Under by any means

14 Augustus 2010 - 04 September 2010

Interrail Artic style

13 Juli 2010 - 18 Juli 2010

Crossing Border tour

19 Februari 2010 - 25 Februari 2010

Wintersport Interrail

03 Juli 2009 - 23 Juli 2009

Interrail 2009

Landen bezocht: