Meeting Roy at Roy's Peak - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Robbin De Jong - WaarBenJij.nu Meeting Roy at Roy's Peak - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Robbin De Jong - WaarBenJij.nu

Meeting Roy at Roy's Peak

Door: Robbin de Jong

Blijf op de hoogte en volg Robbin

08 April 2015 | Nieuw Zeeland, Queenstown

In Greymouth ben ik in totaal 2 dagen gebleven in 1 van mijn nu favoriete hostels in Nieuw Zeeland genaamd Noah's Ark. En zoals de naam al zegt had elke dorm room zijn eigen dieren thema van de beschilderingen op de muur tot de atributen in de kamer en zelfs de douches en wc's hadden een thema.

De eerste dag in Greymouth ben ik gelijk naar de grootste attractie gegaan namelijk de Monteith's Brewery. Na een geweldige persoonlijke rondtoer van de brouwerij hadden we 4 gratis bier tegoed en die heb ik samen met 2 Fransen die de toer deden helemaal besteed.

Na 2 dagen ben ik vertrokken richting Frans Jozef waar ik weer 2 dagen verbleef. De eerste dag kwam ik vrij laat aan dus die dag niet echt veel gedaan behalve 1 van de kwart finales van de Cricket World Cup gekeken die avond. De volgende dag heb ik de hike naar Frans Jozef Glacier gemaakt en het was de moeite waard. Samen met een Chinese backpacker uit Chengdu heb ik de hike gedaan en we hebben de rest van de dag met elkaar opgetrokken.

Na 2 dagen Frans Jozef ben ik naar het naburige Fox getrokken wat maar een rit van 35 minuten is maar Fox is veel kleiner en rustiger en dat beviel me beter dan Frans Jozef. De eerste avond ontmoete ik een meid uit Chili die ik een avond in Bungalow 8 had ontmoet en ze was daar voor een vriends bruiloft en vroeg ofdat ik avonds zin had om er bij te zijn en bij te praten na onze ontmoeting in Auckland. Dus avonds ben ik als wedding crasher naar de bruiloft gegaan en ik had een geweldige avond!

De volgende ochtend ben ik gaan hiken naar Fox Glacier en later die dag ook naar Lake Matheson. Totaal heb ik die dag zo rond de 20-25 kilometer gelopen maar de uitzichten waren geweldig. Vooral Lake Matheson die uitzicht bied op Aoraki/Mount Cook en Mount Tasman.

Ook hier ben ik 2 dagen gebleven en weer doorgetrokken naar Wanaka wat mijn langste stop tot nu toe zal worden. In Wanaka ben ik in totaal 2 weken gebleven inclusief de Paas periode. Wanaka is Queenstown's kleine zuster stad maar niet zo toerisch en het uitzicht is geweldig.

In 2 weken heb ik verscheidene hikes en wandelingen gedaan waarvan Roy's Peak en Rob Roy Glacier in het Mount Aspriring National Park de highlights waren.

Roy's Peak is in totaal 1,578 meter hoog en het is een 16 kilometer hike totaal en ik heb er samen met mijn hostelgenoot Danny totaal 5,5 uur over gedaan. De hike naar de top duurde 3,5 uur en dat is best wel snel voor deze gemiddelde/zware hike en op de top ontmoete we Roy een Kiwi uit Kerikeri waar we de hele tijd een kat en muis spel mee speelde qua hiken. Op de terugweg hebben we met Roy over van alles gepraat van cricket tot politiek en als beloning beneden gaf hij ons naar een lift ook een koude bier want dat hadden we wel verdiend die dag.

Op de terugweg ontmoeten we ook Kristen uit Vancouver,Canada die toevallig ook in ons hostel verbleef en ik zou met haar veel tijd besteden in Wanaka. Zij maakte een foto van Danny en ik en Roy zodat we bewijs hadden dat we het hadden gedaan.

Rob Roy Glacier ligt in Mount Aspriring National Park en het ligt een uur rijden af van Wanaka. En de enige manier om daar voor mij te komen was liften!. Kristen had de dag daarvoor voor mij mijn lift bord gemaakt en het was gelijk een succes!. Ik werd binnen 15 minuten van de snelweg opgepikt door een Israelish echtpaar. We kwamen langs boederijen en geweldige berg uitzichten op weg naar Rob Roy Glacier. De hike duurde in totaal 3 uur heen en terug. En de terugweg naar Wanaka heb ik meegereden met een Taiwans echtpaar. Liften is niet altijd aan te raden maar voor de korte ritten is het goed te doen.

In Wanaka verbleef ik in de YHA Purple Cow en het mooiste was dat de 6 bed dorms allemaal in bungalow's waren met eigen keuken en douche en wc. Dus het was geen wonder dat ik 2 weken ben gebleven.

Ook in Wanaka heb je de quirky bioscoop Paradiso,en dit is geen normale bioscoop wat ze hebben banken,auto's enz in plaats van de standaard bioscoop stoelen. En tijdens de pauze eigen gemaakt ijs en koeken die razend populair zijn.

Op 29 Maart kwam na 6 weken en 49 wedstrijden de Cricket World Cup ten einde met de gedroomde finale Australie-Nieuw Zeeland in de MCG in Melbourne. De afgelopen weken heb ik bijna alle wedstrijden gezien en ook de kwart en halve finales. Nieuw Zeeland scoorde in de eerste innings 183 totaal maar dat bleek niet genoeg. Australie won de wedstrijd met 7 wickets en na pas 33.1 overs. De finale werd bekeken in de MCG door een record 93,013 aantal toeschouwers.

Het was Niew Zeelands eerste keer in de finale en Australie's vijfde Wereldtitel maar met de ervaring en talent van Nieuw Zeeland wordt dit zeker niet de laatste finale.

Op 4 April ben ik met mijn Nederlandse kamergenoot Marijke naar de totale maansverduisterig wezen kijken,de korste in een eeuw. We zijn om half 12 naar Mount Iron gegaan in Wanaka en zijn gebleven tot 3 uur nachts. Niet alleen de maan was geweldig rood maar de sterren hemel was nog nooit zo helder en het was zeker de moeite waard!

Sinds Paasmaandag ben ik in het Zuiderlijk halfrond's avontuur hoofdstad Queenstown en ik blijf hier tot Zondag. Op het programma staan verscheidene hikes en wandelingen waarvan de 1748 meter hoge Ben Lomond de zwaarste hike op het programma is.

Wist je dat?

Greymouth het Nieuw Zeelands record heeft van meeste liter bier per persoon.

Queenstown is de plek van de allereerste commerciale bungy jump in de wereld op 1 April 1979.

Central Otago is de meest Zuidelijke wijn producerende regio in de wereld

  • 25 April 2015 - 10:26

    Oma Van Breda:

    ha lieve jongen hoe is het er mee ik hoor zo weinig van jou stuur mij eens een berichtje daar zit ik op te wachten maar als ik niets hoor neem ik aan dat het goed is veel liefs oma xxxxx

  • 28 April 2015 - 01:40

    Robbin De Jong:

    Oma,met mij is alles goed hoor.
    Ik zit nu in Oamaru aan de Oostkust van het Zuider Eiland.
    In Nieuw Zeeland kijk ik niet altijd op m'n dagboek dus ik zag je bericht pas nu maar de volgende keer zou ik sneller reageren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robbin

Actief sinds 23 Maart 2009
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 34888

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 20 September 2015

Robbin goes Walkabout

08 Maart 2011 - 07 Maart 2012

Down Under by any means

14 Augustus 2010 - 04 September 2010

Interrail Artic style

13 Juli 2010 - 18 Juli 2010

Crossing Border tour

19 Februari 2010 - 25 Februari 2010

Wintersport Interrail

03 Juli 2009 - 23 Juli 2009

Interrail 2009

Landen bezocht: