Sweet Home Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Robbin De Jong - WaarBenJij.nu Sweet Home Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Robbin De Jong - WaarBenJij.nu

Sweet Home Wanaka

Door: Robbin de Jong

Blijf op de hoogte en volg Robbin

29 Mei 2015 | Nieuw Zeeland, Wanaka

na 3 dagen in Greymouth ben ik na een korte nacht in Fox Glacier Donderdags aangekomen in Wanaka. Het was mijn tweede keer in Wanaka maar deze keer terug om werk te vinden. De eerste dag ontmoete ik mijn kamergenoten Duitse Jan en Engelse Jo in het YHA Purple Cow hostel en we zouden heel veel met elkaar optrekken de rest van mijn verblijf in Wanaka.

Via Jo en Jan ontmoete ik ook Nederlandse Pipijn,Engelse Tom en Walter,Schotse Tony,Canadezen Evelyn en Scott en Deense Nina en met deze groep trok ik veel op in het hostel. Elke dag zou ik besteden in de bibliotheek om banen te vinden maar het was niet makkelijk. De meeste restaurants,bars enz gaan pas halverwege Juni mensen aanemen maar om een huurhuis te krijgen voor diezelfde periode moet je er wel vroeg bij zijn. Dus in Wanaka betekende dat je een huis moest huren zonder enige garantie op een baan. Want backpackers vanuit heel Nieuw Zeeland komen richting Wanaka/Queenstown om een baan te vinden dus er is felle concurentie.

Ik vond wel een leuke vacature bij Wanaka Wastebusters,een organisatie vergelijkbaar met Bartje in Culemborg maar helaas werd ik niet geselecteerd. Het eerste weekend zijn we met de groep uitgegaan in Wanaka en het was een geslaagd weekend! Want ondanks dat Wanaka niet te vergelijken is met het nachtleven in Queenstown kan je in Wanaka nog locals ontmoeten in de bars,cafe's.

Na 2 weken hard m'n best te hebben gedaan en overal mijn CV's te hebben uitgedeeld,heb ik besloten niet in Wanaka werk te vinden omdat ik niet zoals in Auckland weer een huis te huren zonder een betaalde baan. Het is heel jammer want Wanaka is geweldig en 1 van de weinige plekken in Nieuw Zeeland waar ik serieus zou willen werken en wonen.

Nu ben ik van plan om rond de opening van het ski seizoen het Zuider Eiland helemaal te verlaten en mijn kansen op het Noorder Eiland te vinden,waar minder concurentie is dus meer kansen op een baan.

Na 2 weken Wanaka ben ik weer vertrokken naar Queenstown,deze keer om vrienden te bezoeken. Brasiliaanse Vitor die ik kon vanuit Luau werkte tegenwoordig in Queenstown en toevallig was mijn Luau kamergenoot Diego ook in Queenstown. En Colombianen Javier en Gise werkte ook in Queenstown.

De eerste dag heb ik Vitor ontmoet en het was geweldig om hem te zien na 6 a 7 maanden. 2 dagen later ben ik met Vitor ook naar een lokaal poker toernooi gegaan,ik heb alleen gekeken maar het was zeker gezellig in de vroege uren in Queenstown. Vrijdags zijn Vitor,Diego en ik uitgegaan in Queenstown net zoals we deden in Auckland zoveel maanden geleden. Zaterdag avond ben ik niet uitgegaan maar Super Rugby gekeken op TV. Zaterdag ontmoeten ik ook 3 studentes uit Dunedin,die verbleven in mijn dorm kamer. En we hadden heel wat intresante gesprekken en ze boden me aan dat als ik terug ga naar Dunedin dat ik in hun studentenhuis kan verblijven en dat aanbod sla ik niet af. Er is geen beter manier om het Dunedin studenten leven te beleven dan als je met studenten verblijft.

Na Queenstown ben ik vertrokken naar Mt Cook village,een 6 uur durende busrit. Mt Cook is Nieuw Zeelands hoogste berg (3,754 m) en de omgeving rondom Aoraki/Mount Cook National Park was zo schitterend. De eerste dag heb ik gelijk de langste dag wandeling gedaan,de Hook valley wandeling. Eenmaal terug in het dorp ontmoete ik Sarah weer,een Engelse die ik Wanaka de eerste keer dat ik daar was. De tweede dag heb ik de Red Tarns wandeling gedaan wat een geweldig uitzicht bood op Mt Cook village en de Hooker Valley.

Na Mt Cook ben ik naar Lake Tekapo gegaan,vooral bekend vanwege de Church of the Good Shepherd maar het ook een populaire vakantie bestemming. De eerste dag heb ik niet veel gedaan behalve dan naar de Good Sheperd kerk gegaan. De tweede dag ben ik met mijn Zuid Koreaanse kamergenoot naar Mt John gegaan,waar een sterrenwacht is en een cafe met een geweldig uitzicht over Lake Tekapo en de regio.

Sinds gisteren ben ik weer terug in Wanaka voor de allerlaatste keer om afscheid te nemen van de mensen die ik heb ontmoet. Na Wanaka ga ik via Queenstown naar Dunedin en vandaar zal ik langzaam omhoog gaan richting Picton voor mijn ferry overtocht.

Wist je dat?

Mt Cook is 1 van de eerste bergen die Kiwi Sir Edmund Hillary beklom in voorbereiding op zijn Mount Everest beklimming op 29 Mei 1953.

Lake Tekapo en omgeving is een International Dark Sky Reserve en 1 van de 5 beste plekken in de wereld om sterren of hemel lichamen te bekijken.

1 van Nieuw Zeelands bekendste TV chefs Annabel Langbein woont in Wanaka en haar TV series is ook opgenomen in Wanaka en omgeving.

  • 29 Mei 2015 - 08:46

    Cor:

    Hoi Rob,
    Leuk verhaal weer. Je beleeft van alles en maakt veel vrienden.
    Fijn dat alles goed gaat, ik hoop dat het je nog lukt werk te vinden.
    Groeten,
    Cor

  • 30 Mei 2015 - 20:38

    Jannie De Jong:

    Leuk verslag weer robbin,volgend jaar,maar eens de nijmeegse vierdaagse proberen

  • 31 Mei 2015 - 13:21

    Oma Van Breda:

    ha lieve jongen ik vond het heel leuk dat ik even met je gepraat hebt je weer veel gereist en een hoop gezien het is fijn dat je ook veel reacties krijgt nou wij beleven hier niks maar ik heb een heel mooi veld gekregen alles is klaar gemaakt alle maal toestellen op de speel plaats oma die heeft een nieuwe heining gekregen er is beplanting gezet jij kijkt je ogen uit als je thuis komt hou je taai ik laat gouw weer wat weten xxxxxoma

  • 09 Juni 2015 - 10:06

    Stefan B:

    Als er nog meer plek is bij de studentes op de kamer kom ik ook graag een keer langs ;p. Verder tof dat het allemaal goed gaat daar! Veel plezier nog!

    En GL met het vinden van werk, ook niet onbelangrijk.

    Gr Stefan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robbin

Actief sinds 23 Maart 2009
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 34859

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 20 September 2015

Robbin goes Walkabout

08 Maart 2011 - 07 Maart 2012

Down Under by any means

14 Augustus 2010 - 04 September 2010

Interrail Artic style

13 Juli 2010 - 18 Juli 2010

Crossing Border tour

19 Februari 2010 - 25 Februari 2010

Wintersport Interrail

03 Juli 2009 - 23 Juli 2009

Interrail 2009

Landen bezocht: