Rugby madness in Wellington - Reisverslag uit Whitianga, Nieuw Zeeland van Robbin De Jong - WaarBenJij.nu Rugby madness in Wellington - Reisverslag uit Whitianga, Nieuw Zeeland van Robbin De Jong - WaarBenJij.nu

Rugby madness in Wellington

Door: Robbin de Jong

Blijf op de hoogte en volg Robbin

28 Juli 2015 | Nieuw Zeeland, Whitianga

Er is veel gebeurd sinds mijn laatste verslag dus dit wordt veel lees plezier.

In mijn laatste vier dagen in Picton in de Tombstone Backpackers bij Gary en Nikki heb ik onder andere mijn Australische visa voor de terugreis geregeld en foto's geupload die ik sinds November er had opstaan. De Dinsdag voor mijn vertrek heb ik met de Pelorus Mail boat in Havelock de Pelorus Sound verkend. De Pelorus Sound en Marlbrough Sound zijn 1 van de meest afgelegen gebieden in Nieuw Zeeland en de meeste mensen leven 'off grid' dus zonder electriciteit,water enz

de 24ste heb ik het Zuider Eiland verlaten en na een 3 uur durende Interislander ferry overtocht over de Cook Strait kwam ik weer aan in de hoofdstad Wellington. Na ingecheckt te zijn in mijn YHA hostel heb ik gelijk een kaart gekocht voor de Super Rugby halve finale tussen de lokale Hurricanes en de Brumbies uit Canberra,Australie.

De rest van de dagen heb ik beide Eerste Wereldoorlog en Galipoli collecties bezocht in het War Memorial museum en Te Papa museum.
Zaterdag was de rugby wedstrijd en het was stijf uitverkocht (34,000). De Hurricanes wonnen met 29-9 van de Brumbies en omdat de Highlanders uit Dunedin wonnen van de Waratahs uit Sydney die zelfde avond werd het de allereerste Kiwi Super Rugby finale sinds 2009.

De dag na de wedstrijd ben ik vertrokken naar Napier in Hawke's Bay voor 2 dagen. Napier in Nieuw Zeelands art deco stad en het jaarlijkse Art Deco festival in Februari trok honderden bezoekers van de hele wereld. In Napier heb ik die Maandag ook een wedstrijd ticket voor de finale kunnen bemachtigen. De run voor de kaarten was ongelofelijk,vanuit het hele land wou iedereen een ticket en mensen wachten zelfs buiten de dag voor de ticket verkoop om een ticket te bemachtigen.

Na Napier ben ik na Taupo gegaan voor 3 dagen waar ik onder andere de Waikato river wandeling had gedaan waar ik een halve dag over had gedaan. En Vrijdags ben ik weer vertrokken naar Wellington voor de Super Rugby finale,een 800 kilometer omweg in een week tijd voor een finale je moet er wat voor over hebben!

Vrijdags was het al gezellig druk in Wellington met Hurricanes en Highlanders fans en ik kon niet wachten op de dag erna. De dag van de finale heb ik overdag niet veel gedaan en ik ben vroeg naar het Westpac staduim gegaan om de drukte voor te zijn. Ik had een ticket in de Highlanders fanzone en een gedeelte van de Highlanders studenten fansectie 'The Zoo' was ook aanwezig dus zou gegarandeerd gezellig worden. De Highlanders wonnen hun allereerste Super Rugby finale met 21-14 van de Hurricanes. Aangezien ik geen kaarten kon krijgen voor beide All Blacks Tests tegen Australie en Argentinië was dit het allerbeste alternatief.

In Wellington heb ik na de finale nog met mijn kamer genoten uit Taiwan,Amerika en Nederland 3 micro brouwerijen bezocht in de wijk Te Aro want Wellington staat naast bekend om zijn goede koffie,hoofdstad ook bekend als 'craft beer capital' van Nieuw Zeeland.

Na Wellington ben ik vertrokken naar New Plymouth voor Mount Taranaki,de 2 na hoogste berg op het Noorder Eiland na Mount Ruapehu. Helaas kon ik Mount Egmont National Park en Mount Taranaki niet bezoeken vanwege de winter maar ik heb wel 2 dagen vermaakt in New Plymouth. Na New Plymouth ben ik weer terug gegaan naar Taupo voor 2 dagen als rust stop.

Na Taupo ben ik naar Rotorua vertrokken voor 3 dagen waar ik niet echt veel heb gedaan. Na Rotorua ben ik vertrokken voor 2 dagen in Waitomo voor de glow worm caves. De eerste dag heb ik wat wandelingen gedaan in de regio en de volgende dag heb ik een 3 uur durende grotten tocht gedaan met een lokaal bedrijf Spellbound. Na Waitomo ben ik weer terug gegaan na Rotorua waar ik weer Jan tegen kwam. Na 3 dagen Rotorua ben ik vertrokken naar Whakatane voor White Island.

De eerste dag in Whakatane heb ik niet veel gedaan vanwege mijn late aankomst maar de volgende dag ben ik naar Ohope Beach gelopen en via Kohi Point weer terug gelopen naar Whakatane een mooie tocht van 4 uur. Donderdags ben ik vroeg vertrokken per boot naar White Island en dit was gegarandeerd 1 van mijn hoogtepunten in Nieuw Zeeland.

Na Whakatane ben ik vertrokken naar Raglan,een surf dorp 100 kilometer af van Hamilton. Raglan is Nieuw Zeelands versie van Byron Bay en ik vond het geweldig de 3 dagen dat ik er ben geweest. Om bij mijn hostel te komen wat 6 kilometer buiten Raglan was heb ik 3 dagen gelift van en naar Raglan en ook 1 van de dagen naar de Bridal Veil Falls 20 kilometer af van Raglan.

Na Raglan ben ik via Hamilton richting de Coromandel vertrokken naar Thames waar ik maar 1 dag verbleef en nu ben ik in Whitianga en morgen ga ik naar Cathedral Cove 1 van de hoogtepunten in de Coromandel.

Wist je dat?

De voornamelijkste reden dat Wellington de hoofdstad werd in 1865 in plaats van Auckland was om de reisafstand voornamelijk voor de politici uit het Zuider Eiland te verkorten.

In de Taranaki regio is de enige republiek in Nieuw Zeeland genaamd 'Republic of Whangamomona'

Mount Taranaki is de berg uit de film 'The Last Samurai' uit 2003


  • 29 Juli 2015 - 12:42

    Jannie De Jong:

    Weer een heleboel,beleefd en gezien Robbin.
    De reis begint al af te tellen,wij kijken er naar uit,om jou op te halen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robbin

Actief sinds 23 Maart 2009
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 34912

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 20 September 2015

Robbin goes Walkabout

08 Maart 2011 - 07 Maart 2012

Down Under by any means

14 Augustus 2010 - 04 September 2010

Interrail Artic style

13 Juli 2010 - 18 Juli 2010

Crossing Border tour

19 Februari 2010 - 25 Februari 2010

Wintersport Interrail

03 Juli 2009 - 23 Juli 2009

Interrail 2009

Landen bezocht: