It's a Long Way to the Top - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Robbin De Jong - WaarBenJij.nu It's a Long Way to the Top - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Robbin De Jong - WaarBenJij.nu

It's a Long Way to the Top

Door: Robbin de Jong

Blijf op de hoogte en volg Robbin

22 Augustus 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

In mijn laatste verslag schreef ik dat ik de volgende dag Cathedral Cove zou bezoeken helaas ging die dag niet helemaal als gepland...

Ik ben die dag vroeg uit Whitianga vertrokken en de ferry naar Ferry Landing genomen en onder andere Cooks Beach bezocht. Mijn plan was om vanaf Cooks Beach naar Catherdral Cove in Hahei te liften maar ik werd voor uren niet opgepikt dus ik was gedwongen om zeker 9 kilometer te lopen voordat ik werd opgepikt door een local. Gelukkig bereikte ik Catherdral Cove op een redelijke tijd in de middag en het was zeker de moeite waard. Helaas had ik geen tijd om Hot Water beach te bezoeken en op de terugweg ging het liftend veel makkelijker en via 3 ritten kwam ik voor het donker weer aan in Whitianga.

Na Whitianga ben ik vertrokken naar Mount Maunganui voor 3 dagen in de Bay of Plenty.Mount Maunganui is in de zomer een populaire vakantie bestemming en een soort mini versie van de Europeese Costa's. De grootste attractie is 'The Mount' een 232 meter berg en ik die Zaterdag alle 2 de berg wandelingen gedaan en de rondtoch om de 'Mount'. Aangezien het maar 232 meter was het een soort trainingsoefening dan een echte test na mijn bergen op het Zuider Eiland.

Na Mount Maunganui ben ik vertrokken naar Auckland. Ik heb mijn terugkeer 6 maanden kunnen uitstellen maar ik had geen keuze. De dag dat ik aankwam was er in Wynyard Quater de 4 de verjaardag van de Quater in Silo Park en het was leuk om weer een paar van mijn oude Fresh Concept ex collega's te zien. In de andere 4 dagen heb ik niet echt veel bijzonders gedaan waardig voor dit dagboek.

Na Auckland ben ik vertrokken richting de Bay of Islands en Northland,mijn laatste regio's in Nieuw Zeeland te bezoeken. Mijn eerste stop was Whangarei,Northlands grootste stad. In de 3 dagen daar heb ik onder andere de Whangarei Falls bezocht,de 241 meter hoge Mount Parihaka gedaan en kauri bos A H Reed Memorial Park bezocht.

Na Whangarei ben ik vertrokken naar Paihia in de Bay of Islands. Ik verbleef in een gloednieuw hostel genaamd Haka Lodge en zeker 1 van mijn favoriete hostels op het Noorder Eiland. De dag dat ik aankwam was er in Paihia het jaarlijkse Blues en Jazz festival dus het was gezellig druk. Diezelfde dag heb ik ook de Waitangi Treaty Grounds bezocht waar ik 1840 een contract werd getekend tussen de Britse regering en 500 Māori leiders en Nieuw Zeeland maakte zoals het nu is. Het was super intresant om het te bezoeken op mijn eerste dag.

De volgende dag heb ik Russell bezocht,Nieuw Zeelands eerste 'hoofdstad' van 1840 tot 1841 en er waren veel historische gebouwen zoals Nieuw Zeelands oudste kerk en pub. Helaas had Russell in de die tijd een slechte reputatie qua inwoners en het stond ook bekend als de 'The hellhole of the Pacific'. De dag daarna heb ik een boottocht gemaakt naar de Hole in de Rock in de Bay of Islands,helaas zagen we geen dolfijnen maar het was tenslotte ook winter dus minder kans.

Mijn 1 na laatste dag in Paihia heb ik een bus dagtocht gemaakt naar 90 mile beach en Cape Reigna met zand boarden op de duinen dichtbij 90 mile beach. Die dag was zeker een hoogtepunt in mijn reis want met het bereiken van Cape Reigna heb ik het overgrote gedeelte van Nieuw Zeeland nu gezien. De enige gebieden die ik heb overgeslagen waren de Westkaap regio op het Noorder Eiland en de Catlins regio op het Zuider Eiland. Ik heb er in totaal 10 Maanden overgedaan om dit te bereiken en het was 100% de moeite waard!

Cape Reigna is ook het start punt van 1 van werelds langste wandel/tramping tochten namelijk de 3000 kilometer Te Araroa,wat van Cape Reigna loopt naar Bluff aan het eind van Zuider Eiland. Ik zal het zeker 1 dag willen doen aangezien Nieuw Zeeland mijn avontuurlijke kant heeft wakker geschud maar eerst op de lijst staan de Nijmeegse Vierdaagse en de Camino de Santiago.

Na Paihia ben ik terug gekomen naar Auckland,4 dagen voor de belangerijke Bledisloe Cup wedstrijd tegen de Australische Wallabies op Eden Park. De 3 dagen voor de wedstrijd heb ik onder andere weer Parnell en Ponsonby bezocht en Auckland Museum.

Zaterdag avond was de Bledisloe Cup tegen Australie en we hebben met het hele Attic Backpackers hostel de wedstrijd gekeken en Nieuw Zeeland won met 41-13 van Australie. Dit was ook de laatste thuiswedstrijd voor de Rugby World Cup in Engeland in September dit jaar en ook de laatste thuiswedstrijd voor All Blacks spelers als Richie McCaw,Dan Carter en Ma'a Nonu.

Ik heb vanaf vandaag nog 3 weken te gaan voor mijn vertrek uit Nieuw Zeeland en op de terugreis ga ik ook nog naar Australie en Taiwan voordat ik echt voet op Nederlandse grond zet op 20 September.

Helaas op werk gebied dacht ik dat het makkelijker werd op het Noorder Eiland,maar door de winter is er helaas bijna nergens werk of vacatures te vinden. Hopelijk als ik terugkom in Nederland zal het makkelijker zijn maar ik baal er echt van dat het echt niet in Nieuw Zeeland lukte met al mijn ervaring en referenties maar het is niet anders....

Het kan zijn dat ik die hele 3 weken in Auckland blijft in Attic Backpackers maar het zou ook nog mogelijk zijn dat ik nog ga mountain biken in de Redwoods in Rotorua of zelfs nog te skydiven in Taupo als laat verjaardags kado.

Wist je dat?

Het Nieuw Zeelands nationale rugby team de All Blacks hebben sinds 1994 niet verloren op Eden Park en het laatste verlies tegen de Australische Wallabies was in mijn geboortejaar 1986 (!)

Ninety Mile Beach is maar 88 kilometer lang (55 miles).

In 1893 werd Nieuw Zeeland het eerste land in de wereld waar vrouwen konden stemmen.

  • 22 Augustus 2015 - 09:22

    Cor:

    Hey Robbin,
    De tijd gaat snel hè. Nog een paar weekjes dan ben je weer terug. Je hebt in ieder geval veel gedaan en gezien.

    Veel plezier nog in je laatste reisweken!

    Groet,
    Cor

  • 22 Augustus 2015 - 09:40

    Oma Van Breda:

    hallo robbin wat gaat de tijd nou snel ik ben weer blij als je thuis bent je hebt een mooie tijd gehad maar aan alles komt een eind ik hoop dat je een goeie vlucht hebt en wij je weerveilig in de armen kunnen luiten ik van mddag nog voetballen kijken het is prachtig weer nou lieve jongen tot overdrie weken xxxxoma

  • 22 Augustus 2015 - 09:55

    Jannie:

    Weer veel gezien,en gedaan robbin,time flies when you have fun.
    Wij staan er 20 september.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robbin

Actief sinds 23 Maart 2009
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 34903

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 20 September 2015

Robbin goes Walkabout

08 Maart 2011 - 07 Maart 2012

Down Under by any means

14 Augustus 2010 - 04 September 2010

Interrail Artic style

13 Juli 2010 - 18 Juli 2010

Crossing Border tour

19 Februari 2010 - 25 Februari 2010

Wintersport Interrail

03 Juli 2009 - 23 Juli 2009

Interrail 2009

Landen bezocht: