In the deep South... - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Robbin De Jong - WaarBenJij.nu In the deep South... - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Robbin De Jong - WaarBenJij.nu

In the deep South...

Door: Robbin de Jong

Blijf op de hoogte en volg Robbin

04 Mei 2015 | Nieuw Zeeland, Greymouth

De dag nadat ik m'n laatste verslag had geschreven heb ik de Ben Lomond hike gedaan in Queenstown. Ochtends ben ik rond 11 uur begonnen aan de 1,748 meter hoge hike. Rond 2 uur bereikte ik de top en het was geweldig om Queenstown te zien boven het wolken dek. Rond het eind van de middag was weer beneden,en heb daarna uitgerust in m'n hostel.

Vrijdags heb ik niet veel in Queenstown gedaan maar avonds zijn we met mijn hostel genoten uit Engeland,Nederland en Zimbabwe uitgegaan in Queenstown en na verscheidene bars en nachtclubs te hebben bezocht was het een geslaagde avond.

De rest van het weekend heb ik niet veel gedaan in Quuenstown maar ik heb wel een paar keer Fergburger bezocht. Deze hamburger tent bestaat pas sinds 2001 maar het is nu in heel Nieuw Zeeland en de wereld bekend vanwege z'n gourmet burgers.

Zondags ben ik vertrokken naar Te Anau. Te Anau is naast bekend als de toegangspoort voor Milford en Doubtfull Sound,ook de 'hiking capital' van Nieuw Zeeland. Want vanuit Te Anau kan je de Milford,Kepler en Routeburn 'Great Walks' doen. De eerste dag heb ik voornamelijk Te Anau verkend en avonds ontmoete ik Kirsten weer die net de Kepler Track had uitgelopen.

De volgende dag sneeuwde het vrij hevig in Te Anau en mijn Milford Sound tour bus had een klein ongeluk dus de tour werd gecanceld. De rest van de dag waren er veel problemen met bussen tussen Queenstown-Te Anau en Te Anau-Milford vanwege de sneeuw,gladheid enz.

Dinsdag was alles weer goed en de busrit en de cruise in Milford Sound was geweldig want de verse sneeuw en de omgeving zorgde voor geweldige uitzichten op het water en op de bergtoppen.

Eigenlijk had ik ook Doubtfull Sound willen bezoeken wat minder toeristische en meer afgelegen is,maar dat bewaar ik voor een andere keer of later in het seizoen als ik nog in Nieuw Zeeland ben.

Woensdag vertrok ik naar Invercargill om m'n reis naar Stewart Island te boeken. Stewart Island is een natuur paradijs en 1 van de weinige plekken in Nieuw Zeeland waar je een kiwi vogel in het wild kan zien.

Donderdag vertrok ik vanuit Bluff naar Stewart Island en nadat ik bij m'n hostel was ingeboekt heb ik gelijk een paar kleine wandelingen gedaan op het eiland. De rest van de paar dagen heb ik onder andere een gedeelte van de 'Great Walk' Rakiura Track en het vogel paradijs Ulva Island bezocht. Stewart Island en Oban was geweldig om te bezoeken en ik had zeker langer willen blijven maar ik heb die kans nog in Nieuw Zeeland dus wie weet!

Elke avond gingen we met een groep van het hostel kiwi spotten zodra het donker werd maar elke avond geen success maar dat kon de pret niet drukken.

Nadat ik terug was op het vaste land ben ik nog 2 dagen in Invercargill gebleven en onder andere de botanische tuinen bezocht en een Bill Munro museum bezocht.

Na Invercargill ben ik vertrokken naar Dunedin,Nieuw Zeelands studenten stad en berucht voor z'n studenten straat feesten. Ik ben in totaal 6 dagen in Dunedin gebleven en heb daar verscheidene museums bezocht en ook de Otago Penisula en de Speights brewery bezocht en Dunedin is van mijn favoriete plekken naast Picton en Wanaka op het Zuider Eiland.

Na Dunedin ben ik Oamaru vertrokkken. Dit dorpje is bekend om z'n blauwe penguin kolonie maar vanwege zijn Victoriaans gebouwen.
De eerste dag hadden we de Scotts brewery bezocht met een hostel groep uit Duitsland,Nederland en Nieuw Zeeland. De tweede dag zijn we met dezelfde groep naar het strand geweest en avond een whiskey bar bezocht. Oamaru is een geweldige plek,en ook 1 van m'n Zuider Eiland favorieten.

Na Oamaru heb ik naar Christchurch gegaan,en er was alweer zoveel veranderd sinds ik in November was geweest. Na 3 dagen Christchurch ben ik met de Tranzalpine trein vertrokken naar Greymouth. Deze trein rit is 1 van de top 10 meest mooie treinritten in de wereld. De treinrit gaat vanuit Christchurch via Arthurs Pass National Park naar Greymouth en de uitzichten vooral rond Arthurs Pass waren geweldig en zeker de treinrit waard.

Vanuit Greymouth vertrek ik via Fox Glacier weer terug naar Wanaka om daar werk voor de winter periode te vinden en hopelijk heb ik meer success dan in Auckland in de zomer.

Wist je dat?

Op Stewart Island zijn naar schatting 20,000 kiwi vogels en ze zijn voornamelijk in Rakiura National Park te vinden wat 80% van Stewart Island is.

Invercargill's Bill Munro is de houder van het wereld snelheidsrecord voor motoren onder de 1000cc en in 2005 is er een film gemaakt ervan met Anthony Hopkins genaamd 'The World's Fastest Indian '

Dunedin is een Scotse Gaelic naam wat betekend 'Nieuw Edinburgh' en alle straatnamen in Dunedin zijn ook hetzelfde als de Schotse hoofdstad.

  • 04 Mei 2015 - 10:38

    Jannie De Jong:

    Iweer een hoop beleefd robbin,we hopen dat je werk vindt.


    Nog heel veel plezier

  • 04 Mei 2015 - 11:26

    Cor:

    Wow, gaaf zeg!


    Ik hoop dat het lukt met werk vinden.
    In ieder geval wens ik je veel plezier daar.
    Veel foto's maken, kun je later nog eens genieten!


    Ciao

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robbin

Actief sinds 23 Maart 2009
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 34879

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 20 September 2015

Robbin goes Walkabout

08 Maart 2011 - 07 Maart 2012

Down Under by any means

14 Augustus 2010 - 04 September 2010

Interrail Artic style

13 Juli 2010 - 18 Juli 2010

Crossing Border tour

19 Februari 2010 - 25 Februari 2010

Wintersport Interrail

03 Juli 2009 - 23 Juli 2009

Interrail 2009

Landen bezocht: